چرا باید در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشیم؟

اگر فقط کمی به اطراف خود بنگریم درمیابیم که امروزه شبکه های اجتماعی به دلایل مختلفی در میان همه افراد سراسر جهان به پدیده ای محبوب تبدیل شده اند. اما در ابتدا بیایید ببینیم تعریف شبکه های اجتماعی چیست؟ “شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن هایی هستند که برای ارتباط جمعی عموم مردم و یا قشر خاصی از آنها تولید شده است و محوریت آن ارتباط بیشتر افراد به هنگام دوری از همدیگر است.”

از دلایلی که باعث شده تا مردم به سمت شبکه های اجتماعی روی بیاورند و ما نیز به علت استقبال فوق العاده همه مردم جهان از شبکه های اجتماعی باید بازاریابی با شبکه های اجتماعی را آغاز کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حرکت به سمت موبایل

در حال حاضر شاهد کاهش بسیار زیادی در تعداد کاربران اینترنت خانگی هستیم همچنین در مقابل آن تعداد کاربران موبایل و شبکه اینترنت همراه به صورت روزانه در حال افزایش است و منطق این صعود این ا ست که مردم نسبت به گذشته بسیار تنبل تر شده اند و یه دنبال راهی ساده تر برای برطرف کردن خواسته های خود هستند. طبق آخرین آمار بیش از ۷۰ میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند که در این میان بیش ۵۰ میلیون کاربر از اینترنت همراه (موبایل) استفاده می کنند همچنین بیش از ۹۲% از کاربران کل اینترنت حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی فعال هستند.

  1. استفاده در اوقات فراغت و روزمرگی:

مسلما همه افراد دوست دارند پس از یک روز کاری سخت و طاقت فرسا از اوقات فراغت خود لذت ببرند بنابراین آنها به دنبال یک سرگرمی لذت بخش می گردند تا اوقات فراغتشان را با آن سپری کنند و احتمالا چیزی بهتر از شبکه های اجتماعی را نمی یابند زیرا با استفاده از آن می توانند با دیگر کاربران تعامل داشته باشند، به جدیدترین اخبار روز دسترسی پیدا کنند و چیزهای مورد علاقه خود را پیدا کنند بنابراین آنها از این گزینه نخواهند گذشت.

  1. تنبل شدن مردم در استفاده:

نکته دیگری که وجود دارد این است که مردم روز به روز در استفاده از اینترنت و اپلیکشن ها تنبل تر می شوند، البته این تنبلی به این معنی نیست که کمتر از اینترنت استفاده می کنند و یا علاقه به استفاده از آن ندارند، بلکه ترجیح می دهند به راحت ترین روش ممکن این کار -یعنی استفاده از بستر اینترنت- را انجام بدهند، به همین دلیل است که یواش، یواش برای بسیاری از مردم حتی تایپ آدرس سایت مت نیز  کاری سخت تلقی می شود و آن ها انجام ندادن این کار را ترجیح می دهند و سراغ رقیبانمان می روند که در اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی فعال هستند، تا با یک کلیک به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند.

  1. کاهش مراحل فرایند

یک نکته دیگر وجود دارد که به مورد قبلی که شرح داده شد مرتبط است. در چند سال اخیر به همین علت تنیلی مردم در استفاده از وب، کاهش مراحل یک فرایند، توسط مشتری به جزیی از مباحث بسیار داغ و پرطرفدار در حیطه طراحی وب و توسعه اپلیکیشن تبدیل شده است. یعنی شما اگر بتوانید که کاری انجام دهید تا دسترسی به سایت، فروشگاه، مقالات و هر فرایند دیگری مانند نظر دادن راجع به عملکرد، محصولات و یا هر چه چیزی که به کسب و کار آنلاینتان مرتبط است را ساده تر نماید و حتی یک قدم ساده از فرایند حذف شود، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر خواهد شد.

برای روشن تر شدن این مسئله برایتان یک مثال می زنیم: فرض کنید مکه شما همراه با دوستانتان برای تفریح به یک جای خوش آب و هوا سفر کرده اید، و در طی سفر با دوستانتان یک عکس یادگاری گیرید، حال اگر آن را در وبسایت خود و یا وب منتشر کنید بازخوردهای بیشتر و بهتری خواهید گرفت یا در صفحه اینستاگرامتان؟ حتما جواب این است: مسلما اینستاگرام مکانی بهتر است.

حتی ایده طراحی اینستاگرام نیز توسط دو پسر جوان به نام های “کوین” و “مایک” اینگونه شکل گرفت که آنها از اینکه فضایی نیست تا فرایندهای عکاسی و گردش در وب ادغام شده و کاهش یابند ناراضی بودند و به همین دلیل پروژه طراحی اینستاگرام را کلید زدند.

و حتی یکی از رازهای موفقیت اینستاگرام نیز همین است که مواره بر روی سادگی کار کرده است و این بهبود و کاهش فرایند هنوز نیز ادامه دارد. به گونه ای که در آخرین اخبار اعلام شده توسط فیسبوک – شرکت مادر اینستاگرام- نیز قرار است تا در جهت راحتی هر چه بیشتر کاربران، بخش پیام رسانی سه اپلیکیشن شبکه اجتماعی تولید شده و یا تحت مالکیت شرکت فیسبوک، یعنی “اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک مسنجر” با همدیگر ادغام شود، تا هر کاربری که به فرض مثال از واتس اپ استفاده می کند و اینستاگرام ندارد به کاربری که اینستاگرام را در گوشی خود نصب کرده واتس اپ ندارد پیام فرستاد آن پیام در سه اپلیکیشن ادغام شده قابل دسترسی و دریافت باشد.

در ادامه اما چهار نکته دیگر که نشان می دهد استفاده از شبکه های اجتماعی ضروری است را ذکر می کنیم.

  1. تعامل بیشتر با کاربران:

این را باید بدانیم که کاربران فقط با حضور و گشت زدن در سایت ما جز کاربرانمان محسوب می شوند، اما در بسیاری از مکان ها و زمان ها دیگر کاربر ما محسوب نمی شوند چرا که دیگر با ما در تعامل نیستند و نام و نشانی از ما و کسب و کارمان برای آن ها پیدا نیست و چه بسا که آنها پس از مدت بسیار کوتاهی تمام شمایل و راه های ارتباطی کسب و کار اینترنتی ما را از یاد ببرند.

ما می توانیم با استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کار خود، در تمامی پلتفرم ها، چه وب و چه اپلیکیشن ها کاربران را بیشتر درگیر خود کرده و با انها تعامل داشته باشیم، این کار سه مزیت دارد: اول اینکه آنها ما را از یا نخواهند برد، دوم آنکه آنها بیشتر درگیر ما می شوند و این به خودی خود باعث برندسازی کسب و کار ما می شود و مزیت سوم نیز این است که آن ها وفادارتر می شوند که این مهمترین مزیت حضور فعال در شبکه های اجتماعی است.

ممکن است که هر شبکه ی اجتماعی به منظوری خاص و برای قشری خاص طراحی شده است، اما شما می توانید با کاربران در تمامی بسترها ارتباطی دوسویه داشته باشید، بدین صورت شما می توانید از شبکه های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: افزایش فالوور اینستاگرام – رشد تضمینی هوداران واقعی با تکنیک های ۲۰۲۰

  1. ارتقای محتوا:

هنگامیکه شما درگیر کار در شبکه های اجتماعی شدید، مطمئنا محتوای بیشتری تولید خواهید کرد و “استراتژی محتوای بیشتر” یعنی پیروزی بی قید و شرط شما، چون محتوای بیشتر باعث جذب کاربران بیشتر و درگیرکردن هرچه بیشتر آنها با کسب و کار شماست، اینگونه آنها دیگر سایت شما و ویژگی هایش را از یاد نمی برند و هر دفغه که به شبکه های اجتماعیتان سر می زنند و مطالب و محتوای جدیدتان را مشاهده می کنند به شما وفاداتر تر از گذشته می شوند.

همچنین شما می تانید با حضور در شبکه های اجتماعی، مطالب سایت و وبلاگتان را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و با ابن کار تمامی شبکه های اجتماعی را در جهت بهینه سازی بهتر وبسایت خود به کار بگیرید

این را به خاطر بسپارید که تولید محتوای بیشتر باعث وفادارای هرچه بیشتر کاربران می شود چون آنان به خوبی درک می کنند که شما دارید برای موفقیت و بهبود شرایط آنان به صورت رایگان تلاش میکنید. همچنین این روش علاوه بر مزایای بسیاری که دارد باعث هم سویی دو استراتژی بازاریابی یعنی بازاریابی و بازاریابی شبکه های اجتماعی می شود و ترکیب این دو ترکیببی شگفت تانگیز و بسیار تاثیرگذار است.

  1. لینکدهی به صفحات سایت

با استفاده از  بازاریابی با شبکه های اجتماعی می توانید کاربران را به صفحات مورد نظر خودتان در سایت سوق دهید. اگر شما تنها بخشی از کاربران جدیدتان را با لینک دهی درست و اصولی به بهترین صفحات سایتتان ارجاع دهید، می توانید از کارتان نتیجه ای شگفت انگیز بگیرید.

بهترین صفحات سایت، برای لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی، مقالات، محصولات و خدمات، صفحه فرود و صفحه درباره ما هستند.

این کار علاوه بر اینکه باعث جذب کابران و به دنبال آن مشتریان بیشتر می شود، تاثیر بسزایی در اعتماد و اطمینان هرچه بشتر کاربران قدیمی و جدید به کسب و کار آنلاینتان می شود.

  1. جاسوسی رقبا

شاید این عنوان کمی زننده به نظر بیاید اما  شما برای بقای کسب و کارتان باید بارقبای خود مبارزه کنید. اهمیت ردیابی کایران تحت تاثیر رقبا، فعالی های آنان، محصولات و خدمات آنها و ساییر مبحث های مربوط به رقبا غیر قابل انکار است. شما می توانید از شبکه های اجتماعی در جهت ردیابی اعمال رقبایتان استفاده کرده و میزان فعالیت و محبویت آنان را در شبکه های اجتماعی ارزیابی کنید. اگر رقبایتان در جذب کاربر و مشتری از یک کانال بازرایابی خاص استفاده می کنند، شما نیز باید در آن حوزه فعالیت نمایید و مطمئن باشید حوزه شبکه های اجتماعی جز مهم ترین، تاثر گذار ترین و پر سود ترین انواع بازاریابی است

سخن پایانی:

امیدواریم که با ارائه مطالب این مقاله توانسته باشیم که شما را مجاب به استفاده و حضور فعال در شبکه های اجتماعی نماییم.

استفاده از شبکه های مجازی در راستای رونق کسب و کار، امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است ما باید به خودمان اطمینان دهیم که بازاریابی با شبکه های اجتماعی یکی از تاثیرگذر ترین انواع بازاریابی است چون هم ارزان بوده و هم نرخ تبدیل بسیار بالا و قابل توجهی دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *